Szeretnéd kihasználni a jó időt? Autó helyett a nyáron inkább bringáznál? Kezdő kerékpárosok számára sokszor elrettentő lehet, hogy nem tudják, hogyan szabályos biciklivel közlekedni a városban, ezért inkább le is tesznek róla. Hogy tisztába tegyük a dolgokat és ne szegje kedved az elsőre ijesztőnek tűnő kerékpáros KRESZ, szemezgettünk a Magyar Kerékpárosklub gyűjtéséből. Íme, az elterjedt pletykák és a legfontosabb szabályok, amelyekkel mindenképp érdemes tisztában lenni elindulás előtt.

„A kerékpárosok nem az autós forgalom résztvevői, így nem vonatkoznak rájuk közlekedési szabályok.”

HAMIS

A biciklivel közlekedő emberek a forgalom teljes körű résztvevői, épp ezért rájuk is vonatkoznak a KRESZ bizonyos szabályai. Például a lámpa nemcsak ajánlott, hanem kötelező. Ennek hiányában éjszaka akár teljesen láthatatlan is lehet egy kerékpáros és sajnos baleset esetén, egy autóúton 90-nel haladó járművel szemben valószínű, hogy alul is maradna. Ugyancsak vonatkoznak rájuk az egyirányú úton való haladás szabályai is. Eltekintve bizonyos esetektől, ahol ezt egy kiegészítő tábla jelzi, egyirányú úton NEM megengedett forgalommal szemben kerékpározni.

„Kerékpárral közlekedve szennyezett levegőt szívok be.”

HAMIS

A kerékpárosok valójában jóval kevesebb szennyezett levegőt szívnak be, mint az autósok zöme. Egyrészt, mert általában magasabban helyezkednek el, másrészt, mert az autókba a szűrők ellenére bejutott szennyeződések hosszú perceken keresztül csak keringenek a légtérben és sokkal lassabban tűnnek el. Ezzel szemben a kerékpárosok csak a légszennyezés forrásának közvetlen közelében vannak kitéve a veszélynek. Nem is beszélve a testmozgás egyáltalán nem elhanyagolható hasznáról!

„Biciklivel áthajthatok a zebrán is.”

HAMIS

A KRESZ szabályai alapján kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a bringáról le kell szállni és azt tolva szabad áthaladni az úttesten. Elsőbbség a zebrán tehát csak abban az esetben jár neked, ha leszállsz, és gyalog tolod át a bringát. Az is előírás, hogy a zebrán átkelve sem veszélyeztetheted a gyalogosokat, ennek pedig a legbiztonságosabb módja, ha az átkelés idejére te is azzá válsz. Ráadásul a saját épségedért is felelsz, amit szintén sokkal könnyebb úgy biztonságban tudni, ha nem kell aggódnod egy figyelmetlen sofőr miatt, aki a zebrán esetleg nem számít kerékpáros közlekedőre.

„A rendőrök a kerékpárosokat nem szondáztatják.”

HAMIS

Bár jelenleg a kerékpáros KRESZ nem tiltja a csekély mennyiségű alkohol fogyasztását, erősen ajánlott azonban ezt kerülni. Ittasan vezetni ugyanis, amennyiben az veszélyezteti a személy-és vagyonbiztonságot, mint például az alkoholos befolyásoltság, az általános KRESZ-szabályok alapján, továbbra is tilos – még kerékpárt vezetve is –, amely szabály megszegése esetén súlyos bírsággal számolhatsz.

De ne csak a büntetés elkerülése tartson vissza! Fontos, hogy mindig járművezetésre alkalmas állapotban legyél a saját és mások biztonsága érdekében. Elég egy rossz mozdulat, egy nem megfelelően felmért kanyar és pillanatok alatt kisodródhatsz egy éppen arra járó autó elé. Még ha te magad nem is okozol balesetet, könnyen lehet, hogy más nem figyel oda eléggé! Ha már megtörtént a baj, nem indulsz túl jó esélyekkel, ha a szonda kimutatja, hogy alkoholt ittál. Alkohol fogyasztását követően a legjobb, ha egy társasági eseményről taxival mész haza, vagy lekötöd a biciklit és tömegközlekedésre váltasz.

„A bukósisak használata kötelező.”

RÉSZBEN IGAZ

Sokakat elrettent, hogy a bukósisak folyamatos használata miatt esetleg tönkremegy a frizurájuk, túl meleg lesz alatta, vagy túl kényelmetlen a viselése. A kerékpáros KRESZ szerint a bukósisak csak lakott területen kívül és 40 km/óra sebesség felett kötelező. Ettől eltérő esetben otthon hagyhatod a sisakot, bár a biztonságod érdekében inkább a viselésére biztatnánk minden esetben.