Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az elektromos autók és ennek oka nem csak a bővülő választékban keresendő, hanem közrejátszik benne a szélesedő árspektrum is. Mielőtt magunk mögött hagynánk régi, belső égésű motoros autónkat, vegyük át a vásárlókat foglalkoztató kételyeket, kérdéseket: hol és hogyan töltsük az elektromos autónkat, mennyibe kerül, és valóban természetkímélőbb-e a hagyományos járművekhez képest?

Mennyibe kerül egy elektromos autó?

Amikor elektromos autó vásárlásán törjük a fejünket, az első dolog, amit megfontolunk, az az autóra szánt összeg. Míg évekkel ezelőtt egy villanyautó akár kétszer annyiba is kerülhetett, mint hasonló kategóriájú benzines társa, addig napjainkra lassan zárulni látszik az olló. Igaz, az árak közelítenek egymáshoz, az elektromos autók még így is jóval drágábbak, mint más személygépjárművek. A legolcsóbb, újonnan vásárolt elektromos autó 7-8 millió forintba is kerülhet, de használtan sem nagyon találunk 3 millió forint alatti darabot. Meg kell fontolnunk, hogy mennyit szánunk az új kocsinkra, mekkora az elektromos autó élettartama, milyen extrákkal szeretnénk, hogy rendelkezzen és ezek fényében megéri-e befektetnünk a vásárlásba.

Az autó ára rengeteg tényezőtől függ, így érdemes átgondolnunk azt is, hol és milyen távon szeretnénk használni általában a kocsinkat. Egy olcsóbb modellnek bár kedvezőbb lehet az ára, viszont kisebb lehet a teljesítménye, rövidebb távot tehetünk meg vele két töltés között. Egy 7,5 millió forintos, 82 lóerős autó hatótávja például nagyjából 159 km, míg egy 12 milliós, 136 lóerősé 352 km. Az olcsóbb kivitel megfelel az átlagos használatnak, városi környezetben, de ha sokat utazunk és hosszabb távokra indulunk, magasabb összeget szükséges autóvásárlásra szánnunk.

Mekkora az elektromos autó élettartama?

Ez az egyik legégetőbb kérdés, ami felmerül az elektromos autó vásárlók között: vajon mekkora lesz újonnan vásárolt autónk élettartama? A kapacitásvesztés függ az autótól (az akkumulátor minőségétől, az akkumenedzsment-szoftvertől és a hűtés/fűtés-rendszertől), de leginkább a felhasználótól, ugyanis elektromos autónk élettartamáért mi magunk tehetünk a legtöbbet.

Így hosszabbítsuk meg az akkumulátor élettartamát:

  • Ha tehetjük, az esetek nagy részében kerüljük a gyorstöltést, mivel az akkumulátor felmelegedése idővel ront a teljesítményén.
  • Ne töltsük 100%-ra az akkumulátort. A leggyorsabban azok az akkumulátorok mennek tönkre, amelyeket állandóan 100%-osra feltöltenek. A legjobb állapotban a 10-85% közötti töltési szinten tartott akkumulátorok maradnak.
  • Sose merítsük le teljesen az akkumulátort és legoptimálisabb, ha mindig 20% körül kezdjük a töltést és 80% körül hagyjuk abba.

A legtöbb gyártó ma már 8-10 év garanciát is vállal az egyes modellekre (gyártótól függően általában 160.000 km-ig, vagy 8 évig kell az akkumulátor kapacitás legalább 70%-át biztosítani), és a jó hír az, ha autónk akkumulátora tönkre is megy, a márkaszervizekben kicseréltethetjük, így nem kell megválnunk az autónktól.

Hol töltsük az elektromos autónkat?

 A legkényelmesebb, és egyben talán legolcsóbb megoldás is az otthoni töltés. A gyorstöltésnek, a fent említett okokon felül lehet még egy hátránya: mára a korábban ingyenesen használható nyilvános töltőhelyek fizetőssé váltak, sőt, a töltőhelyek árai sem egységesek, az egyes töltőállomásokon többszáz forintos eltérés is lehet. Ha nem akarunk ráfizetni, érdemes körülnézni a különböző töltőhelyek között, például, lehet, hogy az egyik áruházlánc parkolójában kihelyezett töltőhelyen 335 Ft/kWh a töltés, míg a szomszédos áruház parkolójában találhatónál csak 170 Ft/kWh az ár.

Az otthoni töltés esetén még apró trükkökkel is spórolhatunk:

  • Töltsünk éjszaka: az otthoni villanyáram díja kb. 38 forint/kilowattóra (havi 210 kilowattóra fogyasztásig alapesetben), éjszakai áram pedig 23 forint.*
  • Töltsünk napelemről: napelemes rendszer telepítésével akár nulla forintra is kihozhatjuk autónk töltését.

*A különböző szolgáltatók között lehetnek eltérések: https://szamoldki.hu/hu/kalkulator/lakossagi-aramfogyasztas-kalkulator

Elektromos autó: valóban környezetkímélőbb?

Az elektromos autók kisebb károsanyag-kibocsátással közlekednek, mint a benzines vagy dízel autók, mégis, a gyártás és a töltés során felmerülő környezetszennyező hatások kérdéseket vetnek fel. Vajon tényleg környezetbarát megoldás elektromos autót vásárolni?

Az akkumulátor gyártásáról: az elektromos autók akkumulátorai segítenek csökkenteni a környezetszennyezést, viszont a gyártásuk során intenzív szén-dioxid kibocsátás történik, ráadásul a vízhasználat mértéke is jelentős. A Berylls Strategy Advisors kutatása szerint egy 500 kg tömegű elektromos autó akkumulátorának gyártása 74%-kal több szén-dioxidot bocsát ki, mint egy hagyományos autó gyártása Németországban. A gondot itt leginkább a gyártó ország jelenti, ha olyan helyen készülnek az akkumulátorok, ahol még mindig fosszilis tüzelőanyagot égetnek energiatermelés céljából, akkor a legyártott autók szénlábnyoma is nagyobb lesz. Mivel az elektromos autók népszerűsége egyre nő és a gyártók célja is, hogy valóban környezetkímélő megoldást nyújtsanak, reménykedhetünk benne, hogy világszerte egyre több hálózat működik majd megújuló energiával.

Az elektromos autó töltése: a kritikusok az elektromos hálózat leterheltségét és az energiatermelés módját is ellenérvként szokták felhozni, amikor az elektromos autók környezeti hatásairól beszélnek. Autó tulajdonosként sokat tehetünk ezen a téren a természetért: használjunk megújuló energiaforrást autónk töltéséhez (pl. napelem), és máris sokat tettünk környezetünk egészségéért! Ráadásul, Magyarországon az energia nagy részét a Paksi atomerőmű termeli, emellett egyre nő a megújuló, az otthoni naperőművekkel termelt energia mértéke is.

Még egy jó hír nem csak a környezetvédelem javára, hanem számunkra is: bár idővel elkerülhetetlen elektromos autónk akkumulátorának romlása, szerencsére, ekkor sem kell teljes egészében kicserélnünk az akkumulátort. Amikor autónk akkumulátortelepének tárolóképessége körülbelül 70-80 százalék alá csökken, túlnyomórészt nem az összes cella, hanem azoknak csak egy része megy tönkre. Ma már ilyen esetekben csak az elromlott részeket cserélik ki, így újrahasznosított, feljavított akkumulátort használhatunk, ami nem csak a környezetünket, hanem a pénztárcánkat is kíméli.

További spórolási lehetőségek elektromos autóval

További előnyei is vannak az elektromos autó vásárlásának, ami miatt megéri befektetni a vásárlásba.

Ingyen parkolás: számos városban ingyenes a parkolás, ha zöld rendszámos autónk van.

Kisebb fenntartási költség: az elektromos autók fenntartása kevesebbe kerül, mint a hagyományos autóké, mert olajcserére nincsen szükség, ezen felül üzemanyagszűrő, kuplung, lendkerék, kipufogó- és befecskendező-rendszer sincs, ezek szervizelését is megússzuk.

Adómentesség: nem kell gépjárműadót fizetnünk, sem pedig regisztrációs adót, illetve átírási illetéket.


Megéri megfontolni egy elektromos autó vásárlását, ha szeretnénk környezettudatosabban közlekedni, és nem feltétlenül hosszú távokon használnánk az autót, vagy nagyobb távolságokhoz befektetünk egy nagy teljesítményű villanyautó vásárlásába. Talán elmondhatjuk, hogy elektromos autót vásárolni hosszú távon mégiscsak megéri, hisz:

  • tehetünk a környezetszennyezés visszaszorításáért – főleg, ha az elkövetkezendő években tovább nő a megújuló energia felhasználása a gyártás során-,
  • a kezdeti nagyobb befektetés (még mindig drágák a villanyautók) megtérülhet a használat során,
  • olcsóbban „tankolhatunk”, ráadásul az otthonunkban, csak egy konnektor kell hozzá -de figyelnünk kell arra, hogy az otthoni hálózatunk ne terhelődjön túl, vagy legjobb, ha napelem rendszert telepítünk.

Ha nem vagyunk még biztosak a váltásban, várjunk pár évet, míg kiforrottabb lesz az elektromos autó piac, hisz az autógyártók évről évre újabb és hatékonyabb fejlesztésekkel rukkolnak elő. Mindemellett az EU-ban nemrég megszavazták a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítésének tilalmát 2035 évet követően, így a tendencia világos: az elektromos autók térhódítása szépen, lassan bekövetkezni látszik.