Manapság egyre többet hallani az önvezető autókról: nem csak a Google kísérletezik velük, hanem számtalan vállalat állt be a sorba, hogy le ne maradjanak a jövő járműveinek versenyéről. Most még csak elvétve látunk sofőr nélküli autót az utakon, most még összenézünk és izgatottan mutogatunk, ha egy elhajt előttünk. Ahogy telnek az évek egyre több ilyen jármű vesz majd körbe minket és meg sem lepődünk a látványukon. Még több év telik el, és azt vesszük észre, hogy már a vezető nélküli modellek közül is válogathatunk a használt járművek piacán.

Most még fikciónak tűnik, de amilyen ütemben fejlődik a világ, magunk is meglepődünk majd, hogy milyen hamar jött el az autózás reformkora. Egy percre játszunk el a gondolattal, hogy kilépünk a kereskedésből, kezünkben az első önvezető autónk kulcsával.

Matematikai pontossággal megtervezett útvonal

Egy önvezető jármű hajszálpontos számításokkal kalkulálja az irányt és a sebességet. Minden fellépő szituációra a lehető legjobb megoldást választja. Például egy hirtelen úttestre kerülő tárgy esetén a másodperc tört része alatt eldönti, melyik a jobb, ha fékez, vagy ha kitér és még ezalatt azt is kiszámítja, hogy ha kitér, akkor pontosan hány centit fordítsa el a kormányt, mennyit fékezzen közben, hogy probléma nélkül álljon vissza az eredeti útvonalra.

Ezek szerint akkor nem is hibázhat?

Ez azért egy kicsit túlzás: bár a balesetek 90%-a sofőr hibájából következik be, akkor is ott van még 10%. Hibás lehet egy biciklis vagy járókelő, esetleg maga az útszakasz, de technikai probléma is felléphet: a Google önvezető autója is okozott már balesetet.

Tegyük fel, egy sofőr nélküli autó tulajdonosai vagyunk. Mennyiben terhel minket a felelősség, ha a mi autónk hibája a koccanás? Még csak nem is ültünk a kormánynál, mégis itt a baj. Ki a felelős és kinek kell megtérítenie az okozott kárt? Követelhetjük-e a kár megtérítését az autó gyártójától, hiszen az ő terméke felelős a baj bekövetkeztéért?

Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás

Ha a műszaki hiba miatti károkért a gyártó a felelős, akkor neki kellene megkötnie a kötelező biztosítást. Nagy valószínűséggel azonban, ha a vállalatok kötnék a biztosítást, akkor azt beépítenék a termék árába – szóval végső soron mégis csak mi fizetnénk meg. Arról nem is beszélve, hogy az ügyintézés még hosszabbá és bonyolultabbá válna.

Ebből inkább az következik, hogy a kötelező biztosítás nem szűnik meg, csupán átalakul.

Új szempontok kerülnek mérlegelésre: a gyártó felelőssége és a mi személyes beállításaink. Előfordulhat, hogy valamit mi magunk állítottunk be úgy, hogy aztán az a hibát okozta. Erre még nem tudni, hogyan készülnek fel a gyártók, de valószínűleg a biztosítások kialakításakor fontos szerepe lesz. Arra is számíthatunk, hogy a Bonus-malus rendszer átalakul az új szempontok mentén, és ez hatással lesz a díjszabásra.

Fontos tényező lesz például, hogy merre visz minket az autó. Ha olyan útvonalon járunk, ahol a forgalom jól kiszámítható, és sok más önvezető autó is halad rajta, akkor a baleset kockázata kisebb lesz, így a biztosítás díja is. Tehát a korunk és nemünk helyett a lakhelyünk és a mindennapi útvonalaink kaphatnak nagy hangsúlyt.

Mi a helyzet a „hagyományos” autósokkal?

Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy ha el is jön az önvezető autók kora, akkor sem egyik napról a másikra váltanák le a mai autóinkat. A hagyományos autók kötelező biztosításai megemelkedhetnek – hiszen ők jelentik majd a számottevően nagyobb kockázatot. Meglehet, egyszer majd a vezető nélküli autó biztosítása olyan alacsony lesz szemben a „normál autókkal”, hogy megéri átadni a kormányt.

Vissza a jövőből

Manapság azért még nehezen juthatunk hozzá önvezető autóhoz (főleg nem azon az áron, amit meg is tudnánk fizetni). Mégis, egy kis ízelítőt már most kaphatunk ebből az algoritmusokkal koordinált közlekedésből: gondoljunk csak az okos autókra, amelyek figyelmeztetnek, ha sávot váltanánk, de van mellettünk valaki, vagy helyettünk képesek beparkolni egy szűk helyre. Több hasonló okos funkciót már most kérhetünk az autónkba. Igaz, ezeknek még magas az ára, de mégis közelebb vannak, mint a teljesen önműködő járművek.