Évről évre egyre többen választják a biciklit a mindennapi ingázáshoz, hiszen egészséges döntés mind magunka, mint a környezetünkre nézve. A kerékpározás erősíti a szervezetünket, égeti a zsírt, segít a stressz leküzdésében. Biciklin ülve olcsóbb és környezetkímélőbb az utazás, mint az autóban, és talán még azt is kijelenthetjük, hogy élvezetesebb, mint a buszon zötykölődés.

A biztonságról azonban nem feledkezhetünk meg kétkerekű lábmeghajtású járművünkön sem. Mielőtt bringára pattannánk, és elgurulnánk vele a boltba, jó ha tudjuk a kerékpározás szabályait. Ezek a szabályok alapvetően csak közutakon érvényesek, forgalomtól elzárt területen nem fognak megbüntetni ezeknek a hiányában.

Megfelelően felszerelt bicikli a közutakon

A legfontosabb szabály, hogy láthatónak kell lennünk az utakon. Ne felejtsük el, hogy a biciklit nagyon sok esetben sporteszközként árulják, és nem közúti közlekedésre. Emiatt a felsorolt eszközök nem biztos, hogy alapfelszerelésként rajta lesznek a kerékpárunkon!

1. Lámpák – elöl fehér (vagy kadmium sárga), hátul piros

Ezek a lámpák jelzik a többi járműnek, hogy figyeljenek ránk. Ez lehet villogó fény is, és nem kell feltétlenül a biciklin lennie: fel lehet szerelni sisakra, ruhára is! A fényeknek minimum 150 méteres távolságból kell látszódniuk.

2. Piros prizma hátulra

Szintén a láthatóság miatt fontos. Ez szabály szerint nem lehet háromszögletű, viszont nincs megkötve, hogy a biciklin pontosan hova tegyük.

3. Borostyán sárga küllő prizma – legalább kettő, az első kerékre szerelve

Míg az elülső és hátulsó fény a velünk szemben valamint mögöttünk haladóknak jelzi a jelenlétünk, a bicikli küllőire szerelt fényvisszaverő az oldalról jövők számára észrevehető.  Ez a két prizma helyettesíthető a gumi két oldalára felrakott fényvisszaverő csíkkal. Ez már lehet fehér is, a prizma Magyarországon csak és kizárólag borostyán sárgában fogadható el.

4. Csengő – nem duda, nem kürt

Első sorban azért van, hogy figyelmeztessük a körülöttünk közlekedőket. A telefonjukba merülő járókelők esetén nagyon hasznos. A KRESZ szabályai szerint csak a csengő fogadható el.

5. Két, egymástól függetlenül működő fékberendezés. Az egyik az első a másik a hátsó kerékhez

Elég csúnya balesetet tud okozni a fék hiánya – vagy éppen nem megfelelő működése. Ha akadozik, vagy nem jó a fék a biciklinken, inkább nézessük meg hozzáértővel, minthogy így vágjunk neki a közutaknak.

6. Fényvisszaverő ruházat – lakott területen kívül, éjszaka és rossz látásviszonyok között kötelező

A lakott területeken kívül sokszor az autósok nagyobb sebességgel haladnak, és sajnos kevésbé veszik észre a bicikliseket. Egy láthatósági mellény ezen sokat tud segíteni.

Ami nem kötelező, de hasznos

Ma már szinte végtelen eszközt, kütyüt, kiegészítőt vásárolhatunk a kerékpárunkra. Legyen szó pulzusszámlálóról, pedálfordulatszám-mérőről, különleges kosarakról és szállítókról, mindenki számára más dolog tud értéket adni a kerékpározáshoz. Két dolgot azért feltétlenül ajánlanák.

Sisak és más védőfelszerelések

Bár a sisak viselése a KRESZ előírások szerint csak lakott területen kívül, és 40km/h sebesség fölött kötelező, érdemes egyébként is viselni, ahogy a BRFK bizonyítja egy dinnyét feláldozva a cél érdekében. Gyerekek esetében érdemes könyök és térdvédőket is beszerezni!

Lakat(ok)

Sajnos nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az álló biciklire milyen veszélynek lesnek. Még ha csak néhány percre hagyjuk védtelenül kerékpárunkat, vagy ha lezárt területen, biztonságosnak hitt pincében tesszük le, akkor is nyoma veszhet. Válasszunk megfelelő záróeszközt, például egy erős U vagy láncos lakatot, és mindig valamihez (tárolóhoz, oszlophoz, fához) rögzítsük!

Bicikli és biztosítás

Bizonyos biztosítások magukban foglalják a kerékpárt is, de erről a biztosítás megkötésekor tájékozódjuk! A Genertel lakásbiztosításának alapcsomagjában, mint hobbi eszköz, szerepel a bicikli is, vagy választhatunk Sportcsomag kiegészítést, a specifikusabb védelem érdekében. Fontos, hogy az ellopott bicikli után térítésre csak akkor számíthatunk, ha az megfelelően le volt zárva (kijelölt tárolóhoz zárral rögzített, vagy autóra felszerelt, zárható kerékpárcsomagtartóval rögzített), és úgy vitték el!

A bicikli egyes elemeinek eltulajdonítása megint más történet. Sajnos, ha csak a kereket, vagy a kosarat lopták le, nem fizet a biztosító. Egy kerék, vagy speciális kormányt nem biztos hogy külön meg tudunk védeni, de ha érték van rá felszerelve (például sebességmérő, vagy navigáció) mindig vegyük le, ha otthagyjuk valahol a biciklinket!

Fontos szót ejteni a magánemberi felelősségbiztosításról. Ha ugyanis másnak kárt okozunk, akkor kötelesek vagyunk a kárt megtéríteni. A felelősségbiztosítás ebben az esetben térít. Például ha biciklivel véletlenül áthajtunk a szomszéd néni világhíres tulipánján, és még a méregdrága kerti törpéjét is összetörjük, akkor ezt neki meg kell fizetnünk. Ilyenkor jól jön a felelősségbiztosítás, ami megtéríti az általunk okozott károkat – ezt nem mi kapjuk meg, hanem a szomszéd néni, de ennyivel is kevesebbel tartozunk majd neki.

Fontosak a felszerelések, de még fontosabb, hogy kellő figyelemmel legyünk a környezetünkre. Biciklisként ugyanúgy kell figyelnünk az autósokra, ahogy tőlük elvárjuk, hogy ránk figyeljenek!