A rohamosan növekvő technikai fejlődésnek – és némiképp a COVID miatt szükségessé vált biztonsági intézkedéseknek – köszönhetően manapság egyre elterjedtebbek a bankkártyás és mobiltelefonos fizetések. Míg korábban természetesnek vettük, hogy mindig legyen nálunk készpénz is, hátha egy boltban vagy egy étteremben nem tudunk bankkártyával fizetni, ma ez megfordulni látszik. Már most sem ritka az, ha valaki egyáltalán nem is hord magánál készpénzt. 

Az internetes vásárlás és a digitális vagyonkezelés virágkorát éljük – a különböző kriptovalutákról már nem is beszélve – és ez óhatatlanul is magával hozta a bankkártyás visszaélések és csalások elterjedését is. Személyes és pénzügyi adataink már nem csak akkor kerülhetnek veszélybe, ha ellopják a tárcánkat. 

Annak érdekében, hogy Te ne légy áldozat, összegyűjtöttünk Neked 5+1 hasznos tippet a bankkártyás visszaélések ellen.

Ügyelj a PIN kódodra

Bár szép dolog az érzelmi kötődés, a PIN kód kiválasztásában ennek sajnos nincs helye. Felejtsd el a saját vagy anyukád, párod, esetleg a cicád születésnapját. Sőt, egyáltalán ne válassz olyan kombinációt, ami a személyedhez köthető. Ezek lesznek ugyanis a bankkártya tolvajok első próbálkozásai. Ugyancsak rossz választás az „1234”, az „1111” és hasonló, gyorsan kitalálható kombinációk. Bármennyire valószínűtlennek is tűnik, hogy ez pont Veled fog megtörténni, gondolj bele, mi van, ha mégis. Tényleg egy ilyen apróságon múljon, hogy egy komplett havi fizetést leemeljenek a számládról? A legjobb, ha véletlenszerű számkombinációt választasz, amiben nem szerepelnek egymást követő számok és ismétlődések. Ha pedig ezt megtetted, semmiképp se írd fel egy papírra és tedd a tárcádba pontosan a bankkártyád mellé. Ennyi erővel akár a kilincsre is akaszthatnád a lakáskulcsodat miután gondosan bezártad az ajtót. 

Válassz ATM-et megfelelően

Manapság egyre kevesebbszer, de olykor azért még előfordul, hogy sürgősen készpénzre van szükségünk. Ilyenkor segítségünkre lehet egy közelben lévő ATM. Bár tudjuk, hogy a helyszínt sajnos nem lehet minden esetben megválasztani, azért, ha van rá lehetőségünk, mégis törekedjünk a legbiztonságosabb körülményeket megteremteni egy készpénzfelvételhez. Főleg, ha nagyobb tételről van szó. Ha a legközelebbi ATM egy sötét sikátorban van a nyílt utcán, de párszáz méterrel odébb van egy fedett és zárt helyen lévő ATM is, ne sajnáld azt a plusz 5-10 percet! Egy olyan ATM-et, amit senki nem felügyel, mindig könnyebb „meghekkelni” vagy rejtett leolvasót elhelyezni benne. Nem beszélve a hirtelen ott termő, „segítőkész” idegenekről, akik miatt könnyen válhatsz nem csak bankkártyás visszaélés, de akár bűncselekmény áldozatává is. A legjobb, ha a készpénzfelvételes tranzakciókat napközben, jól látható, kamerával felszerelt és zárt helyen végzed el. Ha pedig segítségre van szükséged abban, hogy hol találhatsz ilyet, a bankod telefonos applikációjában biztosan megtalálod erre a választ.

Győződj meg az online biztonságról

Az elmúlt években sajnos mindenhol egyre gyakoribb jelenség az internetes vásárlásokhoz köthető bankkártyás visszaélések száma. Az online csalások sokféle – és egyre kreatívabb – formában jelentkeznek. Népszerű módszer például, hogy az adathalászok magukat banki szolgáltatók munkatársainak kiadva egy rejtett szoftvert tartalmazó e-mailt küldenek ki potenciális „áldozatok” részére, amely a legközelebbi internetes vásárlás során eltárolja a bevitt kártyaadatainkat. Ugyancsak népszerű módszer a hamis weboldalak kreálása, amelyek olcsó, akciós termékekkel kecsegtetnek, azonban hamis fizetőoldalra navigálnak és ezáltal csalják ki a bankkártya adatainkat. A kémszoftvereket, a vírusokat és a fals fizetőkapukat sajnos nem minden esetben tudjuk kikerülni. A legjobb védekezés ezek ellen a megelőzés. Ha van rá lehetőséged, az internetes vásárlásokhoz használj virtuális webkártyát, amin mindig csak annyi pénzt tartasz, amennyi az éppen aktuális vásárláshoz szükséges. Ennél is jobbak az egyszer használatos virtuális kártyák, amelyeknek lényege, hogy használat után mindig új kártyaadatokat generálnak. Így, ha valakinek sikerült is megszereznie ezeket, nem fogja tudni felhasználni.  

Óvakodj a szokatlan telefonhívásoktól

Az online bankkártyás visszaélések mellett még mindig gyakori adathalász kísérlet, a „telefonhívásos” módszer, amikor a csalók magukat hivatali szerv, vagy bank alkalmazottjának adják ki magukat és ügyintézésre hivatkozva csalják ki személyes és pénzügyi, valamint bankkártya adatainkat. Meglepően népszerű módszer az ún. „számlaváltásos” csalás is, amely elsősorban a vállalkozásokat célozza. Lényege, hogy az elkövetők kiderítik a cég alvállalkozóinak, partnereinek nevét és az ő nevükben felkeresik a céget, kérve, hogy a megváltozott bankszámlaszámra utaljanak. Ezt elkerülendő, ha cégnek utalsz, mindig ellenőrizd, hogy a cégkivonatában milyen bankszámlaszám szerepel. Ha pedig Hozzád is olyan telefonhívás érkezik be, amelyben valaki a bankkártya adataidat kéri, ne dőlj be neki! Bármilyen hivatalosnak is hangzik a hangja vagy a mondanivalója, egy valódi ügyintéző nem kérhet be Tőled ilyen adatokat.

Állíts be értesítést és limitet

Tételezzük fel, hogy valakinek mégis sikerült megszereznie az adataidat és bankkártyás visszaélés áldozata lettél. Mit szeretnél inkább? Egy hétig észre sem venni, hogy valaki leemelt többszázezer, gondosan félretett forintot a számládról? Vagy időben rájönni, hogy valaki a Te kártyáddal rendelt meg egy 5 ezer forintos pizzát a Wolt-on? Ha a bankkártyád kézhez vételekor azonnal kéred a vásárlások utáni értesítést és a költési limit beállítását – vagy beállítod ezeket Te magad a netbankodban – , hidd el, rengeteg bosszúságtól kímélheted meg magad. Amint értesítést kapsz egy tranzakcióról, amelyet nem Te kezdeményeztél, máris cselekedhetsz és akár telefonon vagy online is azonnal tudod kérni a bankkártya letiltását. 

+ 1: Fordulj bátran a bankodhoz

Miután letiltottad a bankkártyádat és ezáltal sikeresen megállítottad a további bankkártyás visszaéléseket, jöhet a kárfelmérés. A bank érdeke, hogy jó hírnevét megőrizze és szolgáltatásaival, kibocsátott bankkártyáival kapcsolatban ne alakuljon ki negatív ellenérzés az ügyfél részéről. Ha eddig nem adtál okot az ellenkezőjére, ők is jóhiszeműen fognak eljárni és a vizsgálat lezárását követően akár a teljes elkobzott összeget is visszautalják. Azonban fontos megemlíteni, hogy a bankok igen fejlett informatikai rendszerekkel dolgoznak, amelyek segítségével könnyedén ki tudják szűrni, ha egy ügyfél vissza akar élni a jóhiszeműséggel!