Megváltoznak az útviszonyok: köd, ónos eső, havazás. Mi van még?

A hideg idő beköszöntével sok új természeti jelenségnek lehetünk szemtanúi, amelyeket vagy kedvelünk, vagy szenvedünk tőlük. Utóbbi főleg az autósok körében lehet jellemzőbb álláspont, hisz volán mögött ülni nem csak felelősséggel teljes feladat, hanem fárasztó, szellemi leterheltséget fokozó cselekvés is. Ráadásul a nem a közlekedésbiztonságot veszélyeztető természeti jelenségek közül nem csak az ónos esőre kell vigyázni. A köd ugyanolyan becsapós lehet! Nézzük, mit érdemes tudnunk a télről – az útviszonyok tekintetében.

Van különbség – útviszonyok és megfelelő vezetés

Nem mindegy, hogy széna vagy szalma. Az időjárási körülmények megfelelő felismerése segíthet nekünk a vezetés során. Ismerjük fel az alábbiak közötti különbséget:

  • Harmat: a növények, tárgyak lehűlését követően lecsapódik rajtuk a levegő telített páratartalma. A közlekedést nem befolyásolja, gyorsan elolvad.
  • Dér: a levegő harmatpont alá hűl, és olyan felülettel érintkezik, amely a víz fagypontja alatti hőmérsékletű. Fagyos reggeleken ilyenkor már jégréteg képződik autónk ablakain és a szélvédőn. Az út síkossá válhat annak ellenére, hogy első ránézésre nem gondolnánk annak. Elinduláskor ilyen esetben is mindig végezzünk fékpróbát az úton.
  • Zúzmara: 0°C alatt csapódik ki a felületeken jégkristályok formájában, akár napközben is, nem csak a hajnali fagyban. Ködben és gyorsan mozgó légrétegek esetén képződik. A közlekedést különösen nem zavarja, de ha zúzmarát látunk, számítsunk erősebb szélre az úton.
  • Ónos eső: a túlhűlt vízcseppek megfagynak a felszínnel érintkezve. Az ónos eső vastag jégpáncélt vonhat autónk köré és az úttestre fagyott jég sem oldódik fel egykönnyen még síkosság-mentesítés ellenére sem. Az egyik legjobb megoldás, amit ilyenkor tehetünk, hogy nem indulunk útnak.

Ha mégis kénytelenek vagyunk, vagy már utazunk, mikor leesik az eső, ezt tegyük:

  1. Csökkentsük a sebességünket.
  2. Húzódjunk az út jobb széle felé.
  3. Figyeljünk az autó mozgására, készüljünk fel, hogy lehet, ellenkormányoznunk kell majd.
  4. Kerüljük a fékezést, használjunk motorféket, amennyire lehetséges.
  • Köd: nem más, mint felhő a felszín közelében. A hőmérséklet lehűlésével a levegő víztartalma kicsapódik és néhány ezredmilliméternyi átmérőjű vízcseppek válnak ki a felszín közelében.  A rendőrség a ködös időben történő vezetés veszélyeire külön felhívja a figyelmet. A köd legfőképpen a lakott területen kívüli útszakaszokon lehet veszélyes, ahol a páraréteg olykor átláthatatlan, a járművezető nem tudhatja, milyen akadályok jelennek meg előtte, és a közvilágítás sem segíti a haladást.

Itt vannak a legfontosabb tippek, ha átláthatatlan, ködös útszakaszon kell vezetnünk:

  1. Csökkentsük az autó sebességét.
  2. Növeljük a követési távolságot.
  3. Kerüljük az előzést.
  4. Ha nem vagyunk biztosak magunkban, inkább halasszuk el az utunkat, vagy tömegközlekedjünk.
  5. Ködben fárasztóbb a vezetés, a reakcióidőnk csökken. Tartsunk pihenőt út közben.
  6. Fokozott ködképződéssel számolhatunk folyók közelében, zárt völgyekben, erdős hegyi útszakaszokon. Ezeken a helyeken áthaladva legyünk körültekintőbbek.
  7. Használjuk a ködfényszórót. Ha ilyennel nem rendelkezünk, semmi esetre se kapcsoljuk fel a távolsági fényszórót, mert az erős fény a páraszemcsékről visszaverődve vakító, átláthatatlan fehér falat képez.
  8. A tompított fényszóró minden esetben legyen felkapcsolva.

+1. Balesetbiztosítással az egész család számára védelmet nyújthatunk.

Gyalogosként, vagy kerékpárosként ezek a legfontosabb teendőink:  

  1. Legyünk jól láthatóak! Bele sem gondolunk gyakran, hogy sötét, szürke vagy fekete kabátunkkal mennyire beleolvadunk a köd leplezte tájba. Viseljünk fényvisszaverő jelzést magunkon, vagy hordjunk élénkebb ruhadarabokat, pl. piros/sárga sapkát, sálat. (Kisgyerekek számára kifejezetten ajánlott az élénk színű kabát vagy overál is!)
  2. Legyünk mi is körültekintőbbek, ne lépjünk ki hirtelen az útra, csak a kijelölt gyalogos/kerékpáros átkelőhelyet használjuk, ahol az autós előre számíthat a megjelenésünkre.
  3. Ne menjünk közel a járda út felé eső oldalához. A csúszós úton megeshet, hogy kisiklik egy autó, vagy a sofőr egy ütközést kivédve oldalra húzza a kormányt. Ne legyünk az úthoz közel, mikor ez megtörténik.
  4. Öltözzünk megfelelően – lábbelink jól tapadjon a síkos talajon. (Korábbi cikkünkben írtunk arról, hogyan essünk jól. A jó technika csökkenti a csonttörés kockázatát, ha elcsúsznánk.)
  5. A velünk sétáló kisgyerekünk kezét ne engedjük el. Számítsunk továbbá arra, hogy hirtelen akár úgy is dönthet, szaladni van kedve. Legyünk erre is felkészülve és reagáljunk gyorsan.

Ha lerobbannánk télen, vagy balesetet szenvednénk

Autónkat mindig készítsük fel a téli közlekedésre és ezalatt nem csak a megfelelő téli gumi használatát és a téli ablakmosó folyadék beszerzését értjük. Korábban összegyűjtöttük, mi az a 10 legfontosabb dolog, amit magunknál érdemes tartanunk, ha autóval közlekedünk.

De mit tegyünk akkor, ha mégis megtörténik a baj? Műszaki hibás autónkat először is próbáljuk meg lejuttatni az úttestről, ahol belénk hajthatnak és vegyünk fel láthatósági mellényt. Ködben különösen fontos, hogy az autónk minél távolabb álljon az úttesttől, nehogy úgy tűnjön a többi autósnak, mintha az úttesten állna egy kikerülendő akadály. Mikor félreálltunk, a fényszórót is kapcsoljuk le.

Nem árt, ha rendelkezünk casco biztosítással és kiegészítőkkel. Assistance szolgáltatással Magyarország területén akár 1 óra alatt is segítséghez juthatunk szorult helyzetben. A casco kiegészítők részleteiről és előnyeiről korábbi cikkünkben írtunk részletesebben.

  • Havazás: a víz – 10°C-nál magasabb hőmérsékleten alakul pelyhekké és a fagypont alatti hőmérsékletű talajra érve hótakarót alkot. Az 1 mm-nyi hócsapadék 1 cm vastag hóréteget képez.

Ezek a legfontosabb teendők, ha havas úton vezetünk:

  1. Használjuk a főutakat, autópályákat, amelyeket az elsők között takarítanak le.
  2. Kettesben próbáljunk elindulni, hogy a kerék ne pörögjön ki a hó alatti jégrétegen.
  3. Ellenőrizzük a tapadást. induláskor végezzünk fékpróbát.
  4. Ne libasorban haladjunk a feltorlódott kocsisorban. Próbáljuk kihúzódni a sáv széléhez (belső sávban bal szélhez, külső sávban jobb szélhez), hogy ellássunk az előttünk haladó elé is.
  5. Csökkentsük a sebességünket. Még a 100 km/óra is sok, hiába megyünk az autópályán, a kicsúszás esélye magas.
  6. A kamionok mögött hagyjunk nagyobb távolságot. A kerekükön összegyűlt hó és jégtömbök leesve akadályt képeznek előttünk.
  7. Ne tegyünk hirtelen mozdulatokat. Ha azt érezzük, kicsúszik az autó eleje, vegyük le a lábunkat a gázpedálról és semmiképpen se tekerjük beljebb a kormányt. Hátsó kerék kicsúszásánál is engedjük el óvatosan a gázt és kormányozzunk a megcsúszás irányába.
  8. Ne vezessünk hóban, ha nem vagyunk biztosak magunkban, vagy félünk.

Vezetéstechnikai oktató segít a jobb technika elsajátításában

Nem csak azoknak lehet fontos egy vezetéstechnikai tanfolyam elvégzése, akik friss jogosítvánnyal rendelkeznek, vagy nem biztosak önmagunkban! Vannak olyan különleges helyzetek (vizes, jeges úton való vezetés), amelyeket jobb nem élesben kipróbálnunk először. Egy vezetéstechnikai órán nem csak vezetési tudásunkat tehetjük próbára, hanem az oktató segítségével kijavíthatjuk berögzült hibáinkat is.

TIPP!

Nógrádi Gábor, a Jogsi Után vezetéstechnikai iskola alapítója megosztotta velünk tapasztalatait és elmondta, melyek a leggyakoribb hibák, amelyeket elkövetünk vezetés közben. Töltsd le az ingyenes e-bookot innen!

Balesetbiztosítás napi 18 Ft/ fő áron egy több millió forint fedezetű védelemért?

Nem csak közlekedés vagy sportolás miatt érdemes egy biztosítás megkötésén elgondolkodni, hisz kirándulás, utazás, vagy takarítás közben is szenvedhetünk balesetet egy rossz mozdulat miatt (vagy akár egy fent említett vihar miatt). Egy széles körű balesetbiztosítás gyors anyagi segítséget nyújt a bajban.

Vegyünk egy gyakorlati példát: A Genertel Balesetbiztosítási csomagjaiból a Gyerek, a Plus és az Extra csomagok anyagi segítséget nyújtanak, ha a biztosított folyamatos kórházi fekvőbeteg-ellátásban részesül baleset miatt. A Gyerek csomagnál ez az összeg 10.000 Ft/nap, a Plus esetén 2.000 Ft/nap, míg az Extra csomagnál 5.000 Ft/nap. A kórházba való felvételtől számítva eltelt egy nap (24 óra) után már fizet a biztosító, egészen az elbocsátás napjáig.

Súlyosabb baleseteknél, például egy komolyabb égési sérülésnél gyakran intenzív osztályra viszik a sérültet, hogy helyreállítsák a bőr folytonosságát. A biztosító ilyen esetben az említett csomagoknál az intenzív osztályon való tartózkodás ideje alatt nemcsak dupla kórházi napidíjat fizet, hanem a műtét után is támogatást nyújt. A biztosított balesete esetén a baleset napjától számított két éven belül bekövetkező, a baleseti következmények elhárítása miatt szükséges műtétekre nyújt szolgáltatást.

Online balesetbiztosítás díjszámítás itt.

Ne maradj le további érdekes cikkeinkről sem, lájkold Facebook oldalunkat és iratkozz fel blog hírlevelünkre! Szívesen várjuk a kommenteket és kérdéseket is a témában itt, a blogon és Facebook oldalunkon egyaránt!